När du inte är ute efter ännu ett visitkort på webben, vad gör man då?

I många år har det nu producerats statiska visitkort på webben. Hemsidor som i princip bara informerar om det grundläggande om företaget och dess produkter och i bästa fall en lättillgänglig adress så att man hittar dit.

Det är som att träffa en ny person som med en helt monoton röst berättar om att han är född 1965, har två barn och är på sitt andra äktenskap och i genomsnitt spenderar de 2,5 veckor på sommarsemester på samma camping sen 15 år tillbaka för att det är bekvämt och de känner alla där. Efter den konversationen är du varken inspirerad eller uppmuntrad till att träffa denne man igen.

Men om han däremot hade berättat att denna camping ligger nedanför Paris, och de kan alla gator i Paris vid det här laget, och börjat utforska Louiar viner nu när barnen är lite äldre. Samtidig som de har alla lärt sig franska genom att umgås i så många år med fransmän som besöker dem i Sverige under deras semestrar. Då hade du kanske funnit denne man lite mer intressant. Samma liv men olika berättarkonst.

 

Du har inte råd att göra annat än satsa fullt ut på webben.

Alla är vi inte intresserade eller ämnade för att berätta storslagna och engagerade historier, vissa av oss sitter hellre och lyssnar. Men på webben har du inte råd med det. Din fantastiska story ska fram, engagera och attrahera från början. Oberoende av om du säljer lastbilar eller sportbilar. Det är din passion, arbete och engagemang som driver dig till att ditt företag utvecklas. Det är det som du även ska förmedla på webben. Och du har mindre än 30 sekunder på dig att övertyga på webben. Utnyttja de väl.

 

Upplevelse & Engagemang

Föråldrad sida tillsammans med dåligt innehåll kommer att leda till dåligt engagemang och respons från dina potentiella kunder. Men även en modern sida som uppfyller alla kriterier så som säkerhet, snabbhet och design, kan upplevas i första ögonkast som en bra sida, men kan generera väldigt lite leads. Vad ska du då tänka på när du skapar ditt innehåll på din sida och dina marknadsföringskanaler? Här kommer några enkla tips:

1. Attrahera dina kunder. Skapa exempelvis bloggar, var aktiv på sociala medier och ha steg för steg sidor. Där du förklarar dina tankar kring det du erbjuder. Bjud på din kunskap för att skapa förtroende för ditt företag. Dela med dig av din kreativa sida och passion.

2. Konvertera din kund. Skapa aktiva förfrågningar som kräver minimal information, exempelvis namn & företag, för att kunden ska enkelt och snabbt kunna kontakta dig för att få veta mer om det du erbjuder.

3. Följ upp. Varje besökare är viktig att följa upp med hjälp av ett integrerat CRM system, e-postutskick och ett arbetsflöde som hjälper dig att kommunicera med dina nuvarande och framtida kunder.

4. Värna om dina kunder. Dina kunder, när de blir uppmärksammade och väl omhändertagna blir de dina bästa ambassadörer och förespråkare för dina produkter / tjänster. Genom undersökningar och att hålla dig uppdaterad på social media så kan du se till att du kan snabbt åtgärda eventuella brister och hålla dina kunder nöjda.

 

Sluta aldrig att bidra med nytt innehåll

Utveckla ständigt din sidas innehåll på ett konsekvent sätt. Det främjar att dina kunder som återkommer till din sida, höjer din placering på sökmotorer och skapar förtroende för ditt företag. Detta ger avsevärt bättre avkastning än genom traditionella annonsmetoder. Om du vill vara relevant och konkurrenskraftig på din marknad så kommer de traditionella marknadsförings- och reklammetoderna inte att kunna erbjuda samma stöd i den digitala världen.

Inbound marknadsföring omvandlar din hemsida och dina sociala kanaler till en aktiv del av din säljorganisation. Omvandlar besökare till leads, kunder och ambassadörer för ditt företag.

 

Ska vi ta en titt på din hemsida?