Att skapa hemsida utan att tänka på innehåll först är som att designa ett hus utan att veta hur många rum det ska ha.

Visst är det märkligt att när vi ska åta oss de flesta andra projekt, allt från att göra en kampanj till att köpa bil så det första vi tänker på är syfte, innehåll och funktion sen är det design. Om det är en reklamkampanj så är det först vilken produkt eller tjänst vi vill förhöja. Sen tittar man på budskapet och vilka som är mottagarna. För att efter det kunna ta fram ett innehåll som passat. Bara efter det börjar man titta på designen som är baserad på det man har tagit fram i hela förstudien. Samma gäller när man ska köpa bil. Man tänker först på allt bilen ska täcka beroende på behovet, vad den ska ha för funktioner sen till sist så tar man en titt på designen som skulle kunna täcka de behov man har. Då och då vill man ha en bil bara för utseendets skull, men då har man bilen för sin egen njutnings skull. Men inte när det gäller Hemsidor så tänker de flesta helt tvärt om. Alla har vi stött på Lorem Ipsum metoden.

 

Varför kommer besökarna till din sida?

Huvudsyftet med en sida är, eller bör alltid vara, att tillgodose besökarna behov. Söker någon efter information om exempelvis en specifik bil så är det upp till sidan de hamnar på att besvara deras intresse. Nu säger jag inte att hemsidan inte ska vara genomtänkt eller attraktiv. Men den ska utformas efter innehållet så att besökare på ett enkelt och snabbt sätt kan hitta det de söker. Hittar de inte innehållet så går de till nästa hemsida som kan tillgodose deras behov. Vi människor är väldigt bildorienterade, de intryck som bilder förmedlar hjälper oss att tolka och förstå mycket av det vi tar till oss. Det är just det som bilder ska användas till, förstärka budskapet, få besökaren att på ett snabbare sätt ta till sig budskapet. Bilden, designen ska absolut inte få besökaren på villovägar eller försvåra budskapet.

 

Nästan alla tar fram en design först.

Att se hur en webbplats ska se ut innan man får innehållet på plats verkar ju ändå lite omvänt. Speciellt om vi inte har tänkt ut budskapet. Där är ju att klä sig utan att veta vart man ska. Ska man ha sandaler på, för vi ska på stranden eller ska vi på möte med en utländsk leverantör. Man bör veta syftet innan. Ändå får vi nästan genomgående förfrågningar att gör design och inte få fram ett budskap. Det är lättare för kunden att se en fin bild på den tilltänkta webbplatsen och godkänna. Processen är också mycket snabbare och där med billigare. Men jag vet att besökarna inte nöjer sig med det. Det är inte därför de besöker din sida. Och är din sida så pass snygg så att besökarna vallfärdar bara för designens skull så är de ändå inte dina framtida kunder. Vill de söka efter snygga designer så kan de gå till awwwards.com och se vart trenderna går.

Innehållsinventering

Hur gör man då? Ta fram ett arbetsflöde i vilket du inventerar det innehåll du vill publicera. Alltså en enkel innehållsförteckning. Den är inte avsedd att ersätta traditionella innehållsinventeringar. Vi lånar helt enkelt tanken på en innehållsinventering och använder den som utgångspunkt för design. Så fundera över vilka sidor som du vill ha på din webbplats. Exempelvis landningssidor, produktsidor, nyhetssidor, nyhetslistor, artiklar, kontaktformulär o.s.v. Sen identifierar du vilka innehållselement som ska vara på de enskilda sidorna. Tänk på att du tar fram de innehållselement du vill ha på dessa sidor och inte de som du har på din nuvarande sida. Här har du ett bra tillfälle att rensa bort onödigt innehåll som du har på din nuvarande sida.

När du är klar med innehållsförteckningen så har du en övergripande bild på din nya webbplats. Nu kan du fördjupa dig i innehållet som de olika sidorna ska ha. Ställ dig en del frågor om ditt innehåll som du ska ta fram. Vad vill dina besökare få fram för information? Vilka sökfraser har de? Varför skulle de hamna just på din sida? Nu kan du börja tala med målgruppen. Få ut ditt budskap anpassat till din publik. Se till att du får feedback från någon under denna fas. Vänd och vrid på ditt innehåll så att det blir ett engagerande och lärorikt innehåll.

När du har det på plats – börja ta fram din design.

 

Tack för att du tog dig tid att läsa. Var det intressant? Vill du veta mer eller ställa andra frågor så är du alltid välkommen att maila till oss. Vi hjälper dig att ta fram en bra lösning som passar dina besökare.