Ny Hemsida?

Din hemsida är din främsta ambassadör för ditt företag och din säljare för dina produkter och tjänster. Ett första intryck, som vi inte kan trycka hårt nog på att det kan vara avgörande för att dina framtida kunder kan bedöma ditt företags kvalitet och service som baseras på den första anblicken.

Här är några tecken som man ska se upp för.

Minskning av klick

Det som man kanske märker först är att antalet personer som fortsätter att handla eller anmäla sig för din tjänster minskar. Främsta och mest vanliga orsak är minskning av kunder som hittar till din webbplats på grund av att du är inte längre ensam i din genre. Din sida är nu en av många som finns på webben inom denna kategori. Här gäller det att sticka ut frän mängden. Vara kreativ och talande till din publik. En annan orsak kan även vara att sidan är inte optimerad för dagens teknik och kunder har svårt att navigera på din sida. Tänk på att mellan 70 och 90% av dina kunder söker information via mobila enheter. Så gör det enkelt för dem att hitta det de söker.

Minskning av intresse av ditt nyhetsflöde

Det som var viktigt för ett fåtal innan att deras information nådde till potentiella kunder är nu livsviktigt för alla som erbjuder tjänster och produkter. Alla dina framtida kunder vill veta vad du erbjuder. Hur du bjuder på kunskap och information. Det är en kvalitetssäkring för alla både kunder och dig som leverantör. Den skapar trygghet och relationer. Se till och ägna tid åt att serva dina kunder denna trygghet.

Minskning i Google rankningar

Du bör alltid hålla ett öga på hur din webbplats rankas på Google för dina söktermer. Häll även koll på om dessa söktermer är populära. En sökterm som var populär för några år sedan kanske används i mycket mindre omfamning nu. Här behövs allt från omskrivning av dina presentationer. fler bilder, taggar, levande nyhetsflöden. Dessa uppdateringar ska dikteras av den statistik som du får på dina sökord och placeringar men inte minst om de sökord söks överhuvudtaget på webben. Lägg inte ner en massa dyrbar tid på sökort som du brinner för men ingen annan söker.

Ny teknik

Om din webbplats är mer än 5 år är risken stor den teknik som din webbplats är byggd på inte har något stöd i dagens webbläsare. Din sida kommer då inte visas korrekt och den funktionalitet som du hade när sidan byggdes är inte längre kompatibel. Största skillnaden visas på mobila enheter som använder sig av annan skärmstorlek och nyaste versioner av webbläsare.

Presentera rätt information i rätt format

Här handlar det inte bara om att beskära, döpa och komprimera bilder på rätt sätt. Som är i sig viktigt för att Goggle ska hitta din din plats och att sidan ska visas snabbt och på rätt sätt. Men just nu är det viktigt att presentera rätt information till dina besökare om de söker information om ditt företag på sin arbetsplats och en stationär dator eller på språng i en mobiltelefon. Skillnaden är stor på vad samma kund kan vara ute efter. Även sökmotorer rankar och premierar din sida olika beroende på hur du presenterar din information och på vilken media.

Ditt företag har utvecklats men inte din hemsida

Det finns inget värre för en besökare än att se en föråldrad webbplats. Redan vid första ögonkastet höjs det varningssignaler hos en besökare. Följer inte webbplatsen med i samma takt som företaget i sin utveckling hur kan då besökarna få indikation om att företaget utvecklas positivt, eller om det håller på att avvecklas. I första anblick ser det ju mörk ut. Hjälp dina besökare följa med i din utveckling.

Få eller föråldrade betalningsalternativ

Häng med i tiden med de betalningsalternativ som finns för att hjälpa till med att säkra och förenkla handeln. Exempelvis iZettle, Swish, Apple Pay, Google Wallet, PayPal och andra moderna lösningar. Erbjud dina kunder de alternativ som de föredrar att använda för en smidig service.

Föråldrad databas och säkerhet

Säkerhetstänket har utvecklats på webben. Google premierar öppet de webbplatser som använder sig av kryptering. Även webbdatabaser har lagt på extra lager av säkerhet. Samtidigt som man har tagit fram nya normer för vad som är tillåtet att spara och hur man hanterar kunddata. Här är det viktigt att man följer dessa riklinger. Både för dina kunders säkerhet och din egen webbplats användbarhet.

Korrekt epostadress

Att ha externa mailadresser på hotmail.com eller live.se som företagets kontakt är verkligen föråldrat och visar bara på brist av intresse och ger en mindre proffesionellt intryck. Sträva alltid att ha ditt företagsnamn i din mejladress. Domän behöver jag väl inte ens nämna för det är ett krav. Trodde jag fram till idag, då jag sprang på ett företag som hade sin webbplats på ”yourvismawebsite.com/….” Att Vismas kund inte har kunskapen är en sak, men att Visma ”straffar” sina kunder med en sån lösning? Onödigt att säga här, företaget hade 0 i relevant SEO.

Sidan är inte optimerad för olika skärmstorlekar

Det gäller att kontinuerligt hålla sin sida uppdaterad så att den stödjer den teknik som används nu av sina besökare. Alla företag har inte råd att anställa någon intern personal som håller kontinuerligt koll på webbplatsen. Men det behöver man inte heller. WordPress är ett bra exempel på plattform. Som både kan ha en relativt kostnadseffektiv webbplatslösning. Samtidigt den kan per automatik hålla sig uppdaterad med de mindre uppdateringar. Sen kan man med jämna mellanrum be en webbyrå hjälpa till att ta hand om de större uppdateringar. Så kan du fokusera på din kärnverksamhet.

Feedback från kunder

Till slut. Lyssna på dina kunder. Få feedback, förslag och engagera dem i din utveckling regelbundet. Det är ändå för dem du skapar denna plattform. Fråga dem, kolla på statistik vad de söker och underlätta för dem att hitta information de söker. Det är ditt pimära mål, att serva och berika dina kunder med dina kunskap och produkter. Se till att de hittar lätt till det de söker och belöna dem med ännu mer med din kunskap och kreativitet.

 

Referenser:
Google Webmasters
Google Developers Insights
Crazy Leaf Design

Vill du veta mer, kontakta oss gärna