Bilden, tänk personligt, tänk äkta, tänk du – oavsett hur stort eller litet företag du har.

Ibland räcker inte kamerans objektiv till, eller ens kunskaper för den delen. Ditt öga ser ett motiv, du får en känsla du vill förmedla. Du tar en bild. Du kommer hem, tittar på bilden och den blev inte alls, så som du såg den. Bildredigering och fotografering är också något vi gör.

Bilder är viktiga, bilder förmedlar känslor och stämningar men också produkter och saker.

Bilden – känslan – stämningen

Tänk på vad det är du vill visa i din bild. Vi tar för enkelhetens skull en frisörsalong som exempel. Vi går ju alla och klipper oss någongång, en välbekant miljö som alla kan känna igen sig i och som kan appliceras på de flesta brancher.

Jag och min man bodde i Frankrike ett år och jag letade efter en bra frisör, jag hittade några på nätet men när jag sen kom till vissa av salongerna för att boka tid, var det inte alls så som bilderna visat på hemsidan. Den jag valde var den som kändes mest äkta, hans bilder visade hans arbete, vilket gjorde att jag kände mig trygg med att han kunde sitt yrke.

Du vill visa en ditt arbete på en kunds hår och inte halva salongen också. Gå närmare, fokusera, kolla från vilken vinkel du får bäst ljus. Kanske ska kunden flytta sig från spegeln om hen inte vill visa sitt ansikte. Du kan också göra en speciell liten vägg/hörna där du alltid tar kort på dina kunder, både före och efter.

Egna bilder på eget arbete är alltid bäst. Leverantörsbilder i all ära men de säger ingenting om dig och vad du kan. Har du bara leverantörsbilder på din hemsida är risken att kunden som kommer till dig för första gången inte alls möter det som var förväntat. Bilderna ska andas dig och ditt företag.

För att knyta an till olika brancher så, använd inte pincettbilder på mat om du serverar husmanskost, använd inte bilder på regnsbågsfärgat neonhår om du håller dig till det naturliga spektrat av färger, är du ett försäkringsbolag så använd dig inte av bilder på folk från andra sidan atlanten utan använd era riktiga kunder, era riktiga händelser, det känns så mycket mer äkta, det inger förtroende och blir så mycket mer personligt.