Vad vill du med texten? Vad vill du att läsarna ska veta när de har läst din text? ska de veta att du säljer fina ringar, att du kan få läsarens hår att se friskt och välmående ut. Vill du att de ska veta att du bjuder på en extra produkt när de handlar eller vill du att de ska veta att du bjuder på din kunskap?

Tänk efter vad du vill med det du skriver, innan du publicerar det.

Texten – veta, tycka, göra

Vad ska läsaren tycka? Vad har du för argument för att dina ringar är finast, för att du kan göra läsarens hår friskt, för att läsaren ska tycka det är intressant eller angeläget?

Vadad vill du att läsaren ska göra när den har läst texten? Är det att klicka på länken för att köpa din produkt du skriver om, ska läsaren följa dig för att du bjuder på bra tips och råd, ska läsaren bli medlem, ska läsaren läsa mer eller komma till din butik?

Vill du att läsaren ska köpa den där ringen, plagget eller vad det nu kan vara. Se till att det finns en länk till varan, direkt till varan. Inte till förstasidan på din e-handel eller någon annanstans utan direkt in till den vara du vill att kunden ska köpa.

Gör det alltid enkelt för läsaren att förstå ditt syfte, och gör det enkelt för dem att agera.